29.12.2012

Praga V3S, Abrex, 1/43

Kto z nás by nepoznal legendárnu „vétriesku“? Nákladný automobil, ktorý od polovice 50tych rokov minulého storočia pomáhal budovať našu spoločnú republiku a stal sa takmer neodmysliteľnou súčasťou armád Východného bloku.

Praga V3S, Abrex, 1/43

Pre vývoj nákladného automobilu, určeného do tých najťažších terénov sa súdruhovia rozhodli začiatkom 50tych rokov, pričom hlavným argumentom bol fakt, že takéto vozidlo chýbalo najmä v našej armáde. Už v roku 1953 začali zo závodu Praga vychádzať prvé kusy novej „vétriesky“.

Vozidlo poháňal radový 8-valec 7,4 l s výkonom 98 koní. Motor, v porovnaní s váhou automobilu, ktorá bola niečo cez 3 tony, nepatril k najsilnejším, ale samotná konštrukcia vozidla neumožňovala dosiahnuť vyššiu rýchlosť ako 60km/h a tak výkon motora úplne postačoval. Vozidlo sa vyznačovalo vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami najmä v teréne a vďaka pohonu všetkých náprav dokázalo stúpať až do 75%-ného stúpania. Po úspechu vozidla v armáde, prišlo na radu aj mnoho civilných verzii: napríklad valníky, cisterny a pojazdné žeriavy.

Produkcia Pragy V3S skončila v roku 1985, ale tieto vozidlá slúžia do dnes v mnohých stavebných firmách, armádach po celom svete a takisto aj súkromným majiteľom, ktorí ich radi využívajú na zvážanie dreva. Všetci z majiteľov Pragy V3S svorne tvrdia, že pri dobrej starostlivosti ich toto auto určite prežije.

Model Tohto vozidla vyrába spoločnosť ABREX v mierke 1/43. Vyrába sa vo viacerých verziách: Cisterna, Valník, Vyklápač a Skriňový voz. Môj model je verzia valník s plachtou, tak sa teda na neho poďme pozrieť.

Na prvý pohľad vyzerá model veľmi kvalitne. Nikde nie je zatečená farba a na celom modely sú pekne zvládnuté aj detaily. Model síce nemá žiadne pohyblivé časti okrem kolies, ale to je pri modeloch 1/43 úplne bežné.

Skúsim teda vymenovať niekoľko vecí, ktoré sa mi na modely skutočne páčia. Sú to napríklad predné svetlá, ktoré sú veľmi pekné, ďalej je to proporcionálne spracovanie modelu, ktorému nemám čo vytknúť a v neposlednom rade sú to nápravy s kolesami, na ktorých si v Abrexe dali záležať. Samostatne musím vyzdvihnúť aj valníkovú plachtu, ktorá je pekne vymodelovaná a pôsobí reálnym dojmom.

Ak by som mal hľadať nejakú vec, ktorá sa mi na tomto modely nepáči, zabralo by mi to určite veľa času. Menšie mínus odo mňa dostáva Abrex za neodpružené nápravy, ktoré napríklad Kaden pri jeho Tatrovkách má, ale na druhej strane ani tie nie sú pri tejto mierke zvykom.

Komplexne je celý model veľmi vydarený a určite ho odporúčam každému, kto ho doma ešte nemá a zvažuje jeho kúpu. Moje hodnotenie je 5 z 5.

 Nedá mi ale nespomenúť, že Abrex týmto modelom ukázal, že vie. Preto sa pýtam, prečo nepokračuje? Veď určite mnohý z nás by si radi vedľa Pragy V3S vystavili aj nejaký LIAZ alebo Karosu v mierke 1/43. Zatiaľ je to však len zbožné želanie mnohých z nás.

Pro SmallCars sepsal František Barla

Staňte se naším fanouškem na Facebooku
Modely ihned k sipozici

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace